Kas taimsest toidust saab keha piisavalt oomega-3 rasvhappeid?

Toitumisnõustaja Britta Talumaa annab nõu taimse toitumise ja tervise kohta: Kas taimsest toidust saab keha piisavalt oomega-3 rasvhappeid?

Jah, taimse toitumisega saab keha piisavalt oomega-3 rasvhappeid.

ALA on oomega-3 rasvhape, mis on asendamatu ehk mida saame ainult toidust. On palju häid taimseid ALA-allikaid, mis on peamiselt erinevad seemned—lina, chia, kanepi, rapsi—ja neist tehtud õlid või näiteks Kreeka pähklid, tofu, sojapiim ja lehtkapsas.

ALA-st sünteesib meie organism kõrgema taseme rasvhappeid EPA ja DHA, mis tulevad kindlasti tuttavad ette kalaõli kapslitest. Rasvane kala sisaldab EPA-d ja DHA-d, mis omakorda pärinevad mikrovetikatest. Taimetoit neid kõrgema taseme rasvhappeid ei sisalda. On teada, et kui neid rasvhappeid leidub toidus vähe või üldse mitte, tõuseb kehas nende sünteesimine. Kas see tõuseb aga piisavalt ning kas ja millist mõju avaldab madalam EPA ja DHA tarbimine, ei ole veel teadusuuringutes täpset kinnitust leidnud. Soovi korral, kui tahad väga kindel olla ning see on sinu jaoks kättesaadav, on võimalik võtta ka taimset mikrovetikatel põhinevat EPA ja DHA lisandit. 

Mis on aga kindel, on see, et ALA on asendamatu oomega-3 rasvhape, mida peame kõik toidust saama. Päevase vajaduse katab näiteks 1 supilusikas purustatud linaseemneid, mis on igati mitmekülgne ja kasulik kaaslane taimsel toidulaual—purustatuna annab see toitudele mõnus pähklise maitse, aitab hautiseid ja kastmeid paksendada ning sobib küpsetistesse munaasendajaks.

Lisalugemiseks:

Artikkel, milles kirjutan lipiididest üldisemalt, mille alla kuuluvad ka rasvhapped: https://brittatalumaa.com/blog/sissejuhatus-lipiidid

PRIVAATSUSPOLIITIKA

 

info@taimetoiduvaljakutse.ee